آیا نتفلیکس اولین اسکار موسیقی‌اش را با فیلم‌های «قدرت سگ» و «به بالا نگاه نکن» دریافت می‌کند؟

[ad_1]

تاکنون نتفلیکس هرگز جایزه اسکار را در بخش موسیقی متن دریافت نکرده است. اما اسکار ۲۰۲۲ ممکن است این طلسم بشکند، چرا که حداقل سه فیلم از کمپانی نتفلیکس کاندیدای قدرتمندی برای نامزدی در بخش موسیقی هستند: «قدرت سگ» ساخته‌ی جانی گرین‌وود، «به بالا نگاه نکن» ساخته‌ی نیکولاس بریتل و «دختر گمشده» ساخته‌ی دیکن هینچلیف.

قدرت سگ

برای وسترن «قدرت سگ»، یکی از مدعیان و پیشتازان اسکار ۲۰۲۲ به کارگردانی جین کمپیون، گرین‌وود آهنگساز انگلیسی (مشهور به ریدیوهد) به دنبال صداهایی متناسب با صحنه گاوچران‌ها در مونتانا سال ۱۹۲۵ بود، و معلوم شد که برای رسیدن به آن صداها باید از چند ساز زهی، چند شیپور فرانسوی و یک ساز مکانیکی و پیانویی که در آن زمان رایج بود استفاده کند.

گرینوود می‌گوید:« ما گروه‌های زهی را در حین اجرای صحنه‌های تصادفی فیلم ضبط می‌کردیم. به همین ترتیب شیپورهای فرانسوی که برای من مانند صدای مردانگی فروخورده بود؛ صدای شیپور سرکوب شده به نظر می‌رسد، اما هر چه بلندتر نواخته می‌شوند، رساتر و خشن‌تر شنیده می‌شوند.»

پیانولای گرین‌وود، نسخه‌ای مدرن و کنترل‌شده با کامپیوتر از پیانوی قدیمی، در به ثمر رساندن شخصیت رز (با بازی کرستن دانست) مفید بود، او می‌گوید: «نه تنها داستان او غرق در صدای ساز بود، بلکه گزینه‌ی مناسبی برای گره‌گشایی تدریجی ذهنی او به حساب می‌آمد.»

شاید غیرمعمول‌ترین عنصر موسیقی، نواختن ویولن سل خود گرینوود باشد که تا حدی از بانجو نوازی بندیکت کامبربچ، ستاره‌ی فیلم الهام گرفته شده است. گرین‌وود می‌گوید: «من یاد گرفتم که ویولن سلم را مانند بانجو بنوازم، با همان تکنیک فینگر پیکینگ. جین واقعا این افکت را دوست داشت و در این فیلم از آن بسیار استفاده شده است. غم انگیز است، اما ریتم دارد.»

به بالا نگاه نکن

«به بالا نگاه نکن» چهارمین فیلم نیکولاس بریتل آهنگساز نیویورکی برای کارگردان آدام مک کی است. او پیش از این در فیلم‌های «رکود بزرگ» (The Big Short)، «معاون» (Vice) و خلبان «وراثت» (Succession) با مک‌کی همکاری داشت. این فیلم یک کمدی کلاسیک درباره‌ی این است که اگر یک شهاب‌سنگ با زمین برخورد کند چه اتفاقی می‌افتد. چالش بریتل برای موسیقی این فیلم ترکیب واقعیت با طنز، بیهودگی با حقیقت، و لحظات عمیق برای رسیدن به لحن درست و متعادل کردن همه این عناصر بود.

موسیقی این فیلم در طول یک سال کاملا تغییر کرد، زیرا آهنگساز ابتدا یک قطعه با نام «اورتور منطق و دانش» به سبک کلاسیک را برای پخش در مجموعه نوشت، سپس یک آهنگ جدید برای اجرا روی صحنه با نام «فقط به بالا نگاه کن» با صدای آریانا گرانده و کید کادی و همکاری تائورا استینسون ساخته شد و در طی مراحل پس از تولید، موسیقی جازی ساخته شد که با عناصر سنتی ارکسترال و کرال ترکیب می‌شد.

بریتل در مورد گروه پر هیاهوی جاز با ترومپت‌، ساکسیفون و تکنوازی گیتار الکتریک می‌گوید: «باید چیزی برای ثبت آشوب و دیوانگی ساخته می‌شد، و به نظر می‌رسید که موسیقی باید یک نقطه‌ی اوج داشته باشد»

بریتل از خلق قطعات الکترونیکی مینیاتوری مختلف برای فیلم، از جمله هویت موسیقایی شرکت فناوری مارک رایلنس میلیاردر، آهنگ زنگ گوشی هوشمند او و حتی بخش‌های تعلیق بیشترین لذت را برد. او می‌گوید: «آن‌ قطعات نوعی کیفیت ابزورد و پلید دارند.»

دختر گمشده

برای «دختر گمشده» (The Lost Daughter) که یکی دیگر از نامزدهای اسکار ۲۰۲۲، با بازی اولیویا کولمن به عنوان یک پروفسور آشفته است که سال‌ها قبل بین انتخاب همسر و مادر بودن دست و پنجه نرم می‌کرد، کارگردان مگی جیلنهال درخواستی غیرمعمول از آهنگساز انگلیسی دیکن هینچلیف کرد: «او می‌خواست موسیقی مانند یک آهنگ قدیمی به نظر برسد. گویی که یک صفحه‌ی قدیمی را همراه با فیلم می‌شنوید، که به شکل اسرارآمیزی تناسب پیدا می‌کند.»

هینچلیف درباره‌ی سازهای سبک دهه ۶۰ مانند پیانو، ارگ هموند، بیس و درام، که همه آن‌ها را خودش می‌نواخت گفت: «این موسیقی متن به نوعی یک قطعه‌ی کلاسیک قدیمی است، چیزی که من را به تار و پود فیلم کشاند.» او بعدا توانست یک بخش کوچک از سازهای زهی به کار اضافه کند.

او درباره‌ی انتخاب نوع موسیقی فیلم می‌گوید: «این فیلمی است که سوالات زیادی می‌پرسد و واقعا بسیاری از آن‌ها را بدون پاسخ رها می‌کند. موسیقی در این فیلم درواقع اصلا ثابت نمی‌ماند، یا تمام نمی‌شود. کمی زیرکانه است، تا جایی که شاید اصلا متوجهش نشوید. سپس با یک خط پیانوی ملودیک ساده جفت می‌شود. این قسمت به نشان دادن جنبه مادری و فرزندی داستان بسیار کمک می‌کند.»

منبع: variety

[ad_2]

Source link

Recommended Articles

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.