10 فیلم با بیشترین نامزدی اسکار که حتی یک جایزه هم نبردند • دیجی‌کالا مگ

[ad_1]

کسب نامزدی جایزه اسکار معمولا جایگاه یک فیلم را در تاریخ سینما تثبیت می‌کند و میراث آن را برای سال‌های آینده حفظ می‌نماید اما در نهایت، برنده شدن جوایز، چیزی است که تمام مدعیان به دنبال آن هستند. حضور در هر مراسم اسکار باعث افتخار است اما اکثر فیلم‌ها به دنبال ترک کردن این مراسم با حداقل یک جایزه اسکار هستند.

متاسفانه در طول تاریخ، چند فیلم با وجود نامزدی در چندین رشته متعدد، در نهایت مراسم اسکار را دست خالی ترک کردند. این آثار توسط افراد تحسین‌شده‌ای مانند استیون اسپیلبرگ یا برادران کوئن کارگردانی شده بودند اما به هر حال، رای دهندگان اسکار آنان را شایسته دریافت جایزه ندیدند. 

۱۰. غرامت مضاعف (Double Indemnity)  ۷ نامزدی

اسکار

  • کارگردان: بیلی وایلدر
  • بازیگران: باربارا استانویک، فرد مک‌موری، ادوارد رابینسون
  • تاریخ انتشار: ۱۹۴۴
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۷ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۳ از ۱۰

«غرامت مضاعف» که در سال ۱۹۴۴ اکران شد، به سرعت به یکی از موفق‌ترین فیلم‌های بیلی وایلدر از نظر کارشناسی و تجاری تبدیل شد و استاندارد جدیدی را برای فیلم‌های نوآر تعیین کرد. داستان درباره والتر نف با بازی فرد مک‌موری، یک فروشنده بیمه است که توسط یک زن خانه‌دار اغواگر (فیلیس دیتریچسون با بازی باربارا استانویک) راضی به مشارکت در یک نقشه قتل و کلاهبرداری بیمه می‌شود اما در نهایت هر دو مورد هدف همکار نف قرار می‌گیرند که به داستان آن‌ها شک می‌کند.

این فیلم نامزد هفت جایزه اسکار شد (بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر زن، بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین فیلمبرداری، بهترین موسیقی و بهترین صداگذاری) و همه آن‌ها را از دست داد، زیرا فیلم «به راه خود می‌روم» اثر لئو مک‌کری بیشتر جوایز اصلی را دریافت نمود. 

۹. پدرخوانده ۳ (The Godfather Part III)  ۷ نامزدی

اسکار

  • کارگردان: فرانسیس فورد کوپولا
  • بازیگران: آل پاچینو، سوفیا کوپولا، اندی گارسیا
  • تاریخ انتشار: ۱۹۹۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۶۸ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۶ از ۱۰

فرانسیس فورد کاپولا احساس می‌کرد که دو فیلم اول «پدرخوانده»، حماسه کورلئونه را به طور کامل روایت کرده‌اند اما پس از شکست مالی فیلم «یکی از قلب» در سال ۱۹۸۲ مجبور شد پیشنهاد پارامونت را برای ساختن قسمت سوم «پدرخوانده» قبول کند. در آخرین قسمت این سه‌گانه (که کاپولا از آن به عنوان خاتمه دوگانه «پدرخوانده» یاد می‌کند) داستان مایکل کورلئونه در تلاش برای مشروعیت بخشیدن به امپراتوری جنایتکار خود به پایان می‌رسد.

استقبال و انتقادات از این فیلم متفاوت بود اما همچنان هفت نامزدی جایزه اسکار برای بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (برای اندی گارسیا)، بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین، بهترین طراحی تولید و بهترین آهنگ اصلی (برای قطعه «به من قول بده که یادت بمونه» اثر کارمین کاپولا) به دست آورد اما همه آن‌ها را از دست داد، زیرا «رقص با گرگ‌ها» در مراسم آن سال بیشتر جوایز را درو کرد.

۸. رستگاری در شاوشنک (The Shawshank Redemption)  ۷ نامزدی 

اسکار

  • کارگردان: فرانک دارابونت
  • بازیگران: باب گانتون، تیم رابینز، مورگان فریمن
  • تاریخ انتشار: ۱۹۹۴
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۱ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۹.۳ از ۱۰

«رستگاری در شاوشنک» با بالاترین امتیاز در بین ۲۵۰ فیلم برتر IMDb، یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های تاریخ است و البته این محبوبیت، دلیل خاص خود را دارد. این فیلم یک حماسه عاطفی با شخصیت‌های جذابی مانند اندی دوفرن با بازی تیم رابینز و رد با بازی مورگان فریمن است و چندین درس زندگی هیجان‌انگیز در دل خود دارد که هرگز از یادها نمی‌روند. اندی در حالی که در تلاش است تا از زندان فرار کند، هرگز امید و انسانیت خود را از دست نمی‌دهد.

این فیلم به طرزی عجیب و علی‌رغم محبوبیت امروزه خود، از تمام هفت نامزدی اسکارش، حتی یک جایزه هم به دست نیاورد. این هفت نامزدی شامل بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد (برای مورگان فریمن)، بهترین فیلم‌نامه اقتباسی، بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین، بهترین صداگذاری و بهترین موسیقی متن بودند. فیلم «فارست گامپ» پیشتاز جوایز آن سال بود. 

۷. مرد فیلی (The Elephant Man)  ۸ نامزدی

اسکار

  • کارگردان: دیوید لینچ
  • بازیگران: جان هرت، آنتونی هاپکینز، آن بنکرافت
  • تاریخ انتشار: ۱۹۸۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۱ از ۱۰

دیوید لینچ هیچوقت مورد استقبال آکادمی قرار نگرفته است اما او با فیلم «مرد فیلی» در سال ۱۹۸۰ تا مرز موفقیت پیش رفت. این فیلم، داستان جان مریک (با بازی جان هرت)، مردی باهوش و مهربان است که بیشتر مردم جامعه به دلیل بدشکلی صورتش از او می ترسند.

این اثر نامزد هشت جایزه اسکار در زمینه‌‌ بهترین فیلم، بهترین کارگردانی (لینچ)، بهترین بازیگر مرد (هرت)، بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین طراحی صحنه و لباس، بهترین تدوین، بهترین طراحی تولید و بهترین موسیقی متن شد و در واقع همراه با فیلم «گاو خشمگین» دارای بیشترین تعداد نامزدی در پنجاه و سومین دوره جوایز اسکار بود. با این حال، در تمام این شاخه‌ها از «گاو خشمگین» و برنده اسکار بهترین فیلم، «مردم عادی» رابرت ردفورد شکست خورد. 

۶. بازمانده روز (The Remains Of The Day) ۸ نامزدی

اسکار

  • کارگردان: جیمز ایوری
  • بازیگران: آنتونی هاپکینز، اما تامپسون، کریستوفر ریو
  • تاریخ انتشار: ۱۹۹۳
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۵ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۸ از ۱۰

«بازمانده روز» اقتباسی از رمانی به همین نام در سال ۱۹۸۹ است که داستان استیونز با بازی آنتونی هاپکینز، پیشخدمتی را روایت می‌نماید که بدن و روح خود را فدای خدمت به کارفرمای سابق خود کرد و بعدا متوجه شد که این مرد شاید آن‌طور که وانمود می‌کرد نبوده باشد. اما تامپسون در نقش یک زن خانه‌دار به نام خانم کنتون بازی می‌کند که استیونز را به تکاپو می‌اندازد.

«بازمانده روز» که نامزد بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد (هاپکینز)، بهترین بازیگر زن (تامپسون)، بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین طراحی صحنه و لباس، بهترین طراحی تولید و بهترین موسیقی متن شده بود، متاسفانه همه این جوایز را از دست داد. در آن سال فیلم «فهرست شیندلر» استیون اسپیلبرگ اثر محبوب داوران بود. 

۵. دار و دسته‌های نیویورکی (Gangs Of New York) ۱۰ نامزدی

اسکار

  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • بازیگران: دنیل دی لوئیس، لئوناردو دی‌کاپریو، کامرون دیاز
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۲
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۳ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۵ از ۱۰

مارتین اسکورسیزی سال‌هاست که یکی از افراد موفق مراسم اسکار بوده است اما این بدان معنا نیست که تمام فیلم‌های او در آکادمی عملکرد یکسانی داشته‌اند. یکی از موارد ناکام، «دار و دسته‌های نیویورکی» در سال ۲۰۰۲ است. این درام تاریخی دارک، داستان آمستردام والون شجاع با بازی لئوناردو دی‌کاپریو را دنبال می‌کند که به منطقه‌ای در شهر نیویورک باز‌می‌گردد و به دنبال انتقام از بیل قصاب (دانیل دی لوئیس)، قاتل پدرش است.

فیلم مورد استقبال منتقدان و آکادمی قرار گرفت و ده نامزدی اسکار در زمینه‌ بهترین فیلم، بهترین کارگردانی (برای اسکورسیزی)، بهترین بازیگر مرد (برای دی لوئیس)، بهترین فیلمنامه اصلی، بهترین فیلمبرداری، بهترین طراحی صحنه و لباس، بهترین تدوین، بهترین طراحی تولید، بهترین صداگذاری و بهترین آهنگ اصلی (برای «دست‌هایی که آمریکا را ساختند») به دست آورد اما با دستان خالی به خانه بازگشت، چرا که فیلم «شیکاگو» راب مارشال اکثر جوایز را از آن خود کرد. 

۴. شهامت واقعی (True Grit) ۱۰ نامزدی

اسکار

  • کارگردان: اتان و جوئل کوئن
  • بازیگران: جف بریجز، هیلی استاینفلد، مت دیمون
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۵ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۶ از ۱۰

فیلم اصلی «شهامت واقعی» در سال ۱۹۶۹ اولین و تنها اسکار جان وین را برای او به ارمغان آورد اما بازسازی برادران کوئن در سال ۲۰۱۰ همه چیز را به سطح جدیدی رساند و با حال و هوای خشن خود، داستان منبع را متفاوت جلوه داد. داستان درباره فردی الکلی به نام روستر کاگبرن (جف بریجز) است که یک دختر ۱۴ ساله (متی راس با بازی هیلی استاینفلد) را همراهی می‌کند تا مردی را که پدرش را به قتل رسانده است (تام چنی با بازی جاش برولین) دستگیر کند. این فیلم جزو معدود وسترن‌هایی بود که مورد استقبال تماشاگران امروزی قرار گرفت.

این اثر تحسین‌برانگیز نامزد ۱۰ جایزه اسکار برای بهترین فیلم، بهترین کارگردانی (برای جوئل و اتان کوئن)، بهترین بازیگر مرد (برای بریجز)، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (برای استاینفلد)، بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین فیلمبرداری، بهترین طراحی صحنه و لباس، بهترین طراحی تولید، بهترین تدوین و بهترین صداگذاری شد. با این حال، رای دهندگان فیلم را در هیچ دسته‌بندی خاصی، شایسته اسکار ندیدند و «شهامت واقعی» مراسم را بدون کسب حتی یک جایزه ترک کرد و «سخنرانی پادشاه» جوایز اصلی را به خانه برد. 

۳. حقه بازی آمریکایی (American Hustle) ۱۰ نامزدی

اسکار

  • کارگردان: دیوید اوراسل
  • بازیگران: ایمی آدامز، کریستین بیل، جنیفر لارنس
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۳
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۲ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰

«حقه بازی آمریکایی» یک سال پس از موفقیت «دفترچه امیدبخش» دیوید اوراسل که جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را برای جنیفر لارنس به همراه داشت منتشر شد. به نظر می‌رسید که این فیلم حتی می‌تواند موفق‌تر از فیلم قبلی اوراسل باشد. این اثر با محوریت جنایات ایروینگ روزنفلد با بازی کریستین بیل و سیدنی پروسر با بازی امی آدامز روایت می‌شود که برای امرار معاش کلاهبرداری می‌کنند اما به واسطه ریچی دیماسو با بازی بردلی کوپر، درگیر یک عملیات گزنده پیچیده علیه سیاستمداران فاسد می‌شوند.

فیلم ده نامزدی اسکار در زمینه‌ بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد (برای بیل)، بهترین بازیگر زن (برای آدامز)، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (برای کوپر)، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (برای لارنس)، بهترین فیلمنامه اصلی، بهترین طراحی صحنه و لباس، بهترین تدوین و بهترین طراحی تولید به دست آورد و در واقع یکی از تنها ۱۵ فیلم تاریخ است که در هر چهار رشته بازیگری نامزد دریافت جایزه شد اما مراسم را با دست خالی ترک کرد. فیلم‌های «۱۲ سال بردگی» و «جاذبه» آثار مورد توجه آن سال بودند. 

۲. نقطه عطف (The Turning Point) ۱۱ نامزدی 

اسکار

  • کارگردان: هربرت راس
  • بازیگران: آن بنکرافت، میخائیل باریشنیکوف، شرلی مک‌لاین
  • تاریخ انتشار: ۱۹۷۷
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۶۳ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۹ از ۱۰

«نقطه عطف» هربرت راس در سال ۱۹۷۷ حداقل از نظر تعداد نامزدی، بسیار مورد توجه رای دهندگان اسکار قرار گرفت. این درام رابطه دیدی راجرز با بازی شرلی مک‌لاین و اما جکلین با بازی آن بنکرافت را بررسی می‌کند. دیدی تصمیم می‌گیرد تا دیگر در زمینه باله فعالیت نکند و تشکیل خانواده دهد (در حالی که اما به این حرفه ادامه می‌دهد). در ادامه دختر دیدی، امیلیا (لزلی براون) به یک گروه رقص باله می‌پیوندد و در این جریان، دیدی درگیری ذهنی پیدا می‌کند.

فیلم نامزد بهترین فیلم، بهترین کارگردانی (برای راس)، بهترین بازیگر زن (برای بنکرافت و مک‌لاین)، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (برای میخائیل باریشنیکوف)، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (برای براون)، بهترین فیلم‌نامه، بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین، بهترین طراحی تولید و بهترین صداگذاری شد اما رقابت را به «آنی هال» و «جنگ ستارگان» واگذار کرد و تمام یازده جایزه را از دست داد. 

۱. به رنگ ارغوان (The Color Purple) – ۱۱ نامزدی

اسکار

  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • بازیگران: اپرا وینفری، هوپی گلدبرگ، دنی گلاور
  • تاریخ انتشار: ۱۹۸۵
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۱ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۸ از ۱۰

«به رنگ ارغوان» یکی از اساسی‌ترین آثار مرتبط با سیاهپوستان در تمام زمینه‌ها از جمله ادبیات، فیلم یا نمایش و تئاتر است و اقتباس استیون اسپیلبرگ در سال ۱۹۸۵ نیز مطمئنا این اثر را به بهترین شکل ممکن به تصویر کشید. این فیلم که داستان دختری سیاه‌پوست به نام سلی هریس (هوپی گلدبرگ) را روایت می‌کند، مشکلاتی را که زنان سیاهپوست در طول قرن بیستم با آن‌ها مواجه بودند (مانند خشونت خانگی، تجاوز جنسی، فقر، تعصب و موارد دیگر) نشان می‌دهد و به طور همزمان قدرت سیاهپوستان را به نمایش می‌گذارد.

این فیلم در زمینه بهترین فیلم، بهترین بازیگر زن (برای گلدبرگ)، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (برای مارگارت اوری و اپرا وینفری)، بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین فیلمبرداری، بهترین طراحی صحنه و لباس، بهترین گریم، بهترین طراحی تولید، بهترین موسیقی متن، بهترین فیلم اصلی و بهترین آهنگ، نامزد اسکار شد. آکادمی به وضوح از این فیلم خوشش آمده بود اما این اثر با فیلم «خارج از آفریقا» ساخته سیدنی پولاک که در آن سال بیشتر جوایز را از آن خود کرد، قابل مقایسه نبود.

منبع: Screenrant

[ad_2]

Source link

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *