[ad_1]
مدیران برادران وارنر در راهاندازی دنیای توسعهیافته دیسی، اشتباهات قابل توجهی مرتکب شدهاند و حتی تعداد کمی از آنها را نیز پذیرفتهاند. بر هیچ کس پوشیده نیست که همانطور که مارول جهان را با دنیای سینمایی مارول که در حال گسترش است و محبوبیت فوقالعادهای دارد، تحت تسلط خود درآورده است، وارنر و دیسی در ایجاد دنیای معادل خاص خود، دچار مشکل شدهاند.
تماشاگران همیشه خود را برای رفتن به سینما و دیدن آخرین ساخته کوین فایگی و همکارانش آماده میکنند. اما برادران وارنر برای مطابقت و رسیدن به آن سطح از موفقیت، کمی ناموفق بودهاند. چرا؟ بیشتر به دلیل یک سری اشتباهات و گافهای تاریخی که هم خوانندگان کمیک و هم مخاطبان عام را گیج کردهاند.
شاید برخی تعجب کنند که در واقع، زمانی وجود داشت که وارنر و دی سی در حال شکست مارول در زمینه ساخت فیلمهای ابرقهرمانی بودند، اگرچه که فعلا دیگر چنین چیزی صدق نمیکند. خوشبختانه به نظر میرسد که برادران وارنر اخیرا به هجمه انتقادات مکرر و بازخوردهای طرفداران خشمگین توجه کردهاند، زیرا آنها آماده میشوند نسخه جدید چندجهانی دیسی را با فیلم فلش در سال ۲۰۲۲ راهاندازی کنند و پایبندی محکم به روند قبلی را کنار بگذارند. با توجه به فیلم مستقل جوکر که چند اسکار را در سال ۲۰۱۸ برای استودیو به ارمغان آورد و همچنین فیلم بتمن مت ریوز که قرار است در جدول زمانی متناوب خود تنظیم شود، به نظر میرسد که وارنر و دی سی سرانجام مسیر خود را پیدا کردهاند.
اما زمان زیادی طول کشید تا به این نقطه برسیم که استودیو از رویکرد جدیدی استقبال کند و این اتفاق بدون شک در آینده باعث گسترش طیف طرفداران دیسی خواهد شد. برداران وارنر مدتها بود که سعی میکردند از طریق ساخت نسخه اصلی کارگردانان یا به طور کلی ساخت نسخهای مطابق با لحن دنیای توسعهیافته دیسی، به موفقیت برسند اما در این نوسانات چشمگیر، به طور مکرر در ارائه آثار ابرقهرمانی شکست میخوردند. به همین دلیل، حتی خود استودیو نیز اعتراف کرده است که در تلاش مداوم خود برای ساخت دنیای توسعهیافته دیسی، اشتباهات کمنظیری انجام داده است. اما اشتباهاتی که خود وارنر به آنها اعتراف کرده است چه هستند؟
۱. تلاش برای شبیه بودن به مارول
کوین تسوجی هارا، رئیس وارنر، آنچه را که بدون شک بسیاری قبلا درباره آن اتفاق نظر داشتند بیان کرد، این که این استودیو ظاهرا سعی در شبیهسازی جنبهها و مدلهای مختلف مارول داشته است. مدیرعامل برادران وارنر علنا اعتراف کرد که کپی کردن برنامههای دیزنی و مارول، به کار دنیای توسعهیافته دیسی نمیآید. تسوجی هارا در مصاحبهای در سال ۲۰۱۹ این واقعیت را بیان نمود که وارنر اساسا در دهه گذشته همین کار را انجام داده است و گفت که مدل دیزنی واقعا برای آنها بسیار خوب و کارساز بوده است اما آنها را از اصالت خود دور میکند. به نظر میرسد حرکات اخیر استودیو نیز در راستای صحبتهای تسوجی هارا هستند، زیرا برادران وارنر دیگر ایده جهان مشترک را کنار گذاشته و به پروژههایی مانند جوکر و بتمن روی آورده است که احتمالا نه تنها در جهان اختصاصی خود رشد پیدا کنند، بلکه موجب خواهند شد که مجموعهای از اسپینآفهای بتمن در آینده، روانه اچبیاو مکس شوند.
اینکه چرا اینقدر طول کشید تا برادران وارنر بفهمد که آنها دیزنی نیستند، هنوز مشخص نیست اما این مهم است که استودیو اعتراف کرد که آنها بیش از حد بر یک مدل تکیه کرده بودند که بیشتر از همه، اعمال رقیب آنها را منعکس میکرد. دیزنی و مارول با ظرافت، دنیای سینمایی خود را که متشکل از شخصیتهای دوستداشتنی و قهرمانانی جذاب بود، ساختند و به موفقیت رسیدند و وارنر مشتاقانه از این موفقیت تقلید کرد اما ظاهرا در تولید نسخه خود، عجله کرد و با شکست مواجه شد. آنها مجموعهای از فیلمها به کارگردانی زک اسنایدر مانند مرد پولادین و بتمن در برابر سوپرمن را با عجله ساختند که همین امر باعث شد آثار دنیای توسعهیافته دیسی فاقد لحن شاد و دلنشین آثار مارول و ساختار سیستماتیک یک جهان جذاب باشند.
در نهایت به نظر میرسد که استودیو متوجه اشتباه خود شد و لیست مدیران خود را پس از فیلم ناامیدکننده لیگ عدالت در سال ۲۰۱۷ تغییر داد و به سمت رویکرد متفاوتتری برای آینده حرکت کرد که فیلم جوخه انتحار ۲۰۲۱ نیز به وضوح نشان از این روند دارد. تسوجی هارا حتی در سال ۲۰۱۹ به لسآنجلس تایمز گفت: «دنیای توسعهیافته دیسی آنطور که پنج سال پیش فکر میکردیم، متصل و مرتبط به هم، نخواهد بود.» و این حرف نشان میدهد که آنها دیگر عجلهای برای ساخت یک جهان مشترک ندارند.
۲. فیلمها خیلی دلگیر و تلخ بودند
پس از موفقیت برادران وارنر در سهگانه شوالیه تاریکی کریستوفر نولان، این استودیو ظاهرا شیفته تفسیر نولان از دنیای دیسی شد. بنابراین وقتی نوبت به ساخت مرد پولادین رسید که فیلم افتتاحیه غیررسمی دنیای توسعهیافته دیسی بود، نولان به عنوان تهیهکننده انتخاب شد تا دید دارک و تلخ زک اسنایدر از داستان اصلی سوپرمن را به سمت زیباییشناسی مشابه خود هدایت کند. مشارکت نولان به وضوح در این فیلم مشخص بود اما رویکرد اصلی او در روایت داستانهای ابرقهرمانان، اصلا با دید بدبینانه اسنایدر در قبال این ژانر، مطابقت نداشت.
اسنایدر تحت تاثیر رمانهای گرافیکی مانند شوالیه تاریکی برمیگردد که قصد داشت نسخه لایواکشن آن را کارگردانی کند و همچنین فیلم نگهبانان که نسخه سینمایی آن را قبلاً کارگردانی کرده بود، ظاهرا میخواست مفهوم ابرقهرمان بودن و الگوهای اخلاقی آنان را به چالش بکشد. در واقع، او در یک مصاحبه در سال ۲۰۱۹ نیز به همین موضوع اشاره کرد اما نیازی ندید که آن را کاملا بیان کند. در پایان فیلم مرد پولادین، سوپرمن هنری کویل یک شهر کامل را با خاک یکسان کرد و مرتکب قتل شد و همه این کارها را به نام نجات جهان انجام داد. برادران وارنر کاملا متعهد به کپی کردن رویکرد جهان مشترک مارول بودند اما مطمئنا برای نسخه خود، به دنبال لحن متفاوتی میگشتند.
این لحن به فیلم بتمن در برابر سوپرمن در سال ۲۰۱۶ منتقل شد که در آن، شوالیه تاریکی به طرز جالبی با جنایتکاران روبهرو شد و سپس آنها را کشت و اسنایدر بود که بر این سبک، پافشاری میکرد. او حتی اصرار داشت فیلمنامه به گونهای پیش برود که در پایان فیلم، سوپرمن کشته شود که این روند عملا بیشتر بر لحن دلگیر و تلخ فرانچایز دیسی میافزود. تفسیرهای تلخ از ابرقهرمانان غالبا بینشهای جالبی میآفرینند اما این آثار، در گیشه و در نظر منتقدان، به موفقیت نرسیدند. وارنر فعلا به این امر اعتراف نکرده است اما خود هنری کویل در این زمینه، اظهار داشت که رویکرد دنیای توسعهیافته دیسی به ابرقهرمانان، در آن زمان، اصلا کارساز نبوده است.
در همین حال، مارول همچنان به سلطه خود ادامه داد، لحن خوشبینانه خود را حفظ کرد و حتی با ساخت مجموعهای از برنامههای خشن و تلخ در نتفلیکس، وارنر را در زمینه آثار دارک، شکست داد. سریالهای نتفلیکس کوتاه بودند اما برای مدتی نشان دادند که مارول میتواند اثری دارک و تلخ بسازد و حداقل در سریال دردویل، این کار را بهتر از برادران وارنر و اسنایدر انجام داد. حتی بعد از اینکه لیگ عدالت زک اسنایدر در اچبیاو مکس پخش شد، آن سارنوف، یکی از مدیران برادران وارنر گفت که هیچ برنامهای برای ادامه دنیای اسنایدر وجود ندارد. دیسی در بسیاری از جنبهها از مارول تلختر است اما به نظر میرسد که از جایی به بعد، برادران وارنر به دلیل عدم استقبال از فیلمهای قبلی، تصمیم گرفتند تمرکز زیادی بر این رویکرد نگذارند و از آن اجتناب کنند.
۳. فیلمبرداری مجدد لیگ عدالت
فیلم لیگ عدالت ۲۰۲۷ یکی از بدنامترین فیلمهای ابرقهرمانی تا به امروز است. پس از اینکه اسنایدر کارگردانی این فیلم مورد انتظار گروهی را بر عهده گرفت، جاس ویدون دوباره برای فیلمبرداری مجدد چند سکانس به کار گرفته شد که خود این اتفاق بعدا موضوعی بحث برانگیز شد. ویدون که وظیفه ملایم کردن فیلم را بر عهده داشت، تغییرات مهمی ایجاد نمود و تلاش کرد در کل لحظات فیلم بازنگری کند و تمام اینها برای جذب مخاطبانی بود که بیشتر به لحن شادمانه آثار دنیای سینمایی مارول عادت کرده بودند. متاسفانه نتیجه این اقدامات، بیش از حد گیجکننده بود و شکست لیگ عدالت در گیشه، انتقادات بسیار از آن و به طور کلی بازخورد منفی عمومی، گواهی بر شکست این فیلمبرداری مجدد است.
تماشاگران در نهایت توانستند دیدگاه اصلی اسنایدر را در قالب لیگ عدالت زک اسنایدر ببینند که در سال ۲۰۲۱ از اچبیاو مکس پخش شد اما لیگ عدالت ۲۰۱۷ همچنان به عنوان یکی از ناامیدکنندهترین فیلمهای ابرقهرمانی تمام دوران شناخته میشود و جالب اینجاست که آنها سعی کردند سبیلهای هنری کویل را با کارهای گرافیکی و کامپیوتری در طول فیلمبرداری مجدد بپوشانند. وارنر قبل از این نیز در تلاش برای تزریق لحنی سرگرمکننده به فیلم سینمایی جوخه انتحار دیوید آیر، بسیاری از سکانسها را ویرایش و دوباره فیلمبرداری نمود که اثری ناخوشایند به بار آورد. آنها دوباره در بینش و دیدگاه اسنایدر دخالت کردند که فقط باعث شد اوضاع بدتر شود و برادران وارنر از این اتفاق آگاه بودند، چرا که مجوز ساخت نسخه اسنایدر را صادر کردند.
متاسفانه همانطور که قبلا ذکر شد، حتی لیگ عدالت زک اسنایدر نیز برای حفظ و ادامه دیدگاه این کارگردان در دنیای توسعهیافته دیسی، کافی نبود، زیرا وارنر اظهار داشت که هیچ برنامهای برای پیشرفت دنیای اسنایدر ندارد و مخاطبان هم از قبل آن را میدانستند. شاید بسیاری از این خبر ناامید شوند اما اگر ده سال گذشته را کنار بگذاریم، این اتفاق میتواند همان چیزی باشد که وارنر و دیسی برای بازسازی و تحول کامل جهان سینمایی خود به آن نیاز دارند.
منبع: Screenrant
[ad_2]
Source link