3 فیلم فرانچایز سنت‌شکن (Divergent) از بدترین تا بهترین • دیجی‌کالا مگ


۳ فیلم در مجموعه سنت‌شکن وجود دارند که در این متن، از بدترین تا بهترین رتبه‌بندی شده‌اند. این فیلم‌ها بر اساس سری محبوبی به نویسندگی ورونیکا راث ساخته شده‌اند.

داستان این سه‌گانه در پاد آرمانشهر شیکاگو، پس از آخرالزمان و پس از جنگی که جامعه را به پنج جناح تقسیم کرده است، اتفاق می‌افتد. در بطن این روایت مرگبار، بئاتریس یا تریس (شایلین وودلی) قرار دارد که یک گروه منتخب را تشکیل می‌دهد که سپس در طول سه‌گانه تا حدی از طریق چند پیچش داستانی از هم جدا می‌شوند.

سنت‌شکن با تکرار مضامینی از قبیل کنترل اقتدارگرای ستمگران و کسانی که جرات می‌کنند علیه سیستم آن‌ها صحبت کنند، داستانی قابل مقایسه با سایر روایت‌های مشابه مانند بازی‌های گرسنگی و دونده مارپیچ ارائه می‌دهد. در سری سنت‌شکن، تریس هنگامی وارد عمل می‌شود که ترجیح می‌دهد جسور و بی‌باک باشد و شخصیت محتاط قبلی خود را به همراه خانواده‌اش پشت سر بگذارد. تریس با قبول سطح جدیدی از چالش در زندگی خود، دچار دگرگونی می‌شود. او باید بر درونی‌ترین ترس‌های خود غلبه کند و در مقابل شورش مدام دشمنان، شجاعت خود را حفظ نماید.

فیلم‌های سنت‌شکن را می‌توان کم اهمیت و نامناسب توصیف کرد، زیرا نمی‌توانند دنیای راث را به شیوه‌ای قانع‌کننده و جذاب به واقعیت تبدیل کنند یا آن را به هر شکلی تقویت نمایند. با این وجود، هر سه فیلم دارای سکانس‌های اکشن جالبی هستند و یک داستان عاشقانه بین تریس و فردی اسرار‌آمیز به نام فور (تئو جیمز) دارند که البته شخصیت او خیلی خوب، ساخته و پرداخته نشده است. بد نیست به منظور درک بهتر این سه‌گانه از نظر موضوعی، شخصیت‌ها و ارزش سینمایی، نگاهی اختصاصی به آثار آن بیاندازیم.

۳. هم‌پیمان (Allegiant)

سنت‌شکن

  • کارگردان: رابرت شونتکه
  • بازیگران: شایلین وودلی، تئو جیمز، مایلز تلر
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۶
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۱۱ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۷ از ۱۰

هم‌پیمان که توسط رابرت شونتکه کارگردانی شده است، ابتدا قرار بود اولین قسمت از دو قسمت آخر کتاب ادبی راث باشد و صعود کننده نیز قرار بود به عنوان قسمت دوم معرفی شود. به هر حال، از نظر تماشاگران و منتقدان، هم‌پیمان ضعیف‌ترین فیلم سه‌گانه بود و ایده قسمت دوم را به طور کلی کنار گذاشت و عملا داستان فرانچایز را به پایان رساند. در هم‌پیمان، تریس در خارج از مرزهای دیواری شیکاگو و در مکانی به نام حاشیه قرار دارد که در واقع، اداره رفاهی ژنتیک و شهری پنهان از نظر جهانیان است. هم‌پیمان به غیر از یک روایت پیش پا افتاده از طرح داستان، به دلیل ریتم کسل‌کننده و ناهنجار آن و مطرح کردن بسیاری از نقاط پیچیده طرح که در نهایت، منسجم نیستند، به اثری فاجعه تبدیل شده است. علاوه بر این، هم‌پیمان فاقد شرایط و احساسات واقعی است و در آن، به کرات می‌بینیم که یک شخصیت به طور تصادفی در مقابل یک شخصیت دیگر قرار می‌گیرد و در نتیجه، شاهد صحنه‌هایی غیرواقعی و پر از کارهای گرافیکی و کامپیوتری هستیم. به طور کلی، این فیلم، اثری ناامیدکننده برای این فرانچایز است که می‌توانست به لحاظ عینی بهتر باشد، زیرا پتانسیلش بسیار بیشتر از این بود. 

۲. شورشی (Insurgent)

سنت‌شکن

  • کارگردان: رابرت شونتکه
  • بازیگران: شایلین وودلی، تئو جیمز، مایلز تلر
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۵
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۲۸ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۲ از ۱۰

داستان این فیلم بلافاصله پس از وقایع فیلم اول اتفاق می‌افتد و بر روی تریس و فور متمرکز است. آن‌ها در حال فرار از کودتای ارودایت هستند که منجر به خرابی کامل سیستم جناح‌ها و نقض تمامی پیمان‌ها شد. در طول فیلم، مخاطبان می‌توانند نگاهی اجمالی به عملکرد داخلی جناح‌های باقی مانده یعنی آمیتی و کاندور داشته باشند. این فیلم به  داستان کتاب‌های اصلی شورشی وفادار است اما این ویژگی‌، خیلی چیز معناداری به فیلم نمی‌افزاید، زیرا طرح داستان فرانچایز از این نقطه به بعد، به طرز ناجوری شروع به سقوط می‌کند. جالب است بدانید که شورشی، فیلمی ضعیفی بود اما منتقدان عملکرد وودلی را تحسین کردند، زیرا او با عملکرد خوب خود در نقش تریس، توانست توجه تماشاگران را از طرح موضوعی نه‌چندان قوی فیلم، منحرف کند. شورشی علی‌رغم پرداختن به موضوعات عینی جالبی مانند تاریکی پاد آرمانشهری، ساختار قدرت‌های در حال فروپاشی و پیچیدگی‌های هویتی، در واقع، فقط وحشت عمومی مردم را به تصویر می‌کشد. 

۱. سنت‌شکن (Divergent)

سنت‌شکن

  • کارگردان: نایل برگر
  • بازیگران: شایلین وودلی، تئو جیمز، مایلز تلر
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۴
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۴۱ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۶ از ۱۰

سنت‌شکن به کارگردانی نایل برگر، به شیوهای امیدوارکننده، حماسه تریس را آغاز کرد. در این قسمت، زندگی قدیمی و محتاطانه او در مقایسه با سرگذشت شجاعانه او قرار می‌گیرد. در اصل، سنت‌شکن درباره هویت فردی و جمعی است و اینکه چگونه دومی اغلب به قیمت اولی تقویت می‌شود و این امر در مورد تریس نیز صادق است که می‌خواهد زندگی گسترده‌تری نسبت به حد مجاز اجتماعی داشته باشد. تریس پس از آزمون و خطا و سختی‌های بسیار، قدرت و اختیار شخصی خود را به روشی سنت‌شکن به دست می‌آورد. این فیلم با نظرات و نقدهای متفاوتی روبه‌رو شد و به دلیل اجرای ضعیف برخی از بازیگران و نحوه به تصویر کشیدن ناهنجاری‌های نوجوانان در مقایسه با آثار مشابه، مورد انتقاد قرار گرفت. اگرچه این فیلم، عمیقا ناقص و قابل پیش‌بینی است اما هم‌چنان بهترین اثر این سه‌گانه محسوب می‌شود.

منبع: Screenrant



Source link

Recommended Articles

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *